Design Thinking is een optimistisch, creatief proces om te komen tot de meest geniale ideeën. Heel geschikt voor leerlingen en studenten. Want … de gekste ideeën zijn welkom. Deze zogenaamde paperclip momentjes leiden vaak tot de meest creatieve oplossingen.
Wij geloven dat in elke jongere iets groots schuilt. Dat ze beschikken over een grenzeloze inventiviteit en de aanjager zijn van alles waar we in Nederland trots op zijn. We kunnen onze talentvolle jongeren inspireren en faciliteren om het beste uit zichzelf te halen. Daarvoor is Design Thinking (onderzoekend en ontwerpend leren) bedacht.
Design Thinking is een methode die je kunt gebruiken om problemen op te lossen, hoe complex deze problemen ook zijn. De methode is ontstaan eind jaren zestig en wordt vooral de laatste jaren steeds meer toegepast bij de overheid, in het onderwijs – als onderlegger voor ondermeer het Onderzoekend en Ontwerpend leren – en in het bedrijfsleven.
Design Thinking | Een manier van denken
Bij de Design Thinking methode doorloop je op een gestructureerde manier een aantal stappen, die je helpen om samen met anderen, op een vrije en creatieve manier de beste oplossing te vinden voor een complex probleem.
Maar Design Thinking is veel meer dan alleen een methode: Design Thinking is een andere manier van denken. Een Design Thinker is nieuwsgierig en niet bang om te experimenteren en daarvan te leren. Een Design Thinker combineert kritisch en rationeel denken met creativiteit en optimisme, vertrouwen in het proces en vertrouwen in elkaar.
Leren door te doen
Bij Design Thinking staan mensen en hun behoeften centraal. We noemen dit ‘human centered design’.
Een Design Thinker gelooft in de meerwaarde van ieders inbreng en het belang van verschillende perspectieven, los van je rol of expertise in het proces. Het is een manier van werken die je uitnodigt verantwoordelijkheid te nemen, erop uit te gaan, onderzoek te doen, te experimenteren en te verbeteren.
De methode gaat uit van de kracht van samenwerken en leent zich uitstekend voor het werken met coöperatieve werkvormen.
Continu en flexibel proces
Een Design Thinking proces bestaat uit de volgende vier kernfases:
Onderzoeken
Begrijpen
Bedenken
Testen en bijschaven
Elke fase bouwt voort op de voorgaande fases, waarbij je als team aangemoedigd wordt om continu te testen, te leren en te verbeteren. De resultaten presenteren, feedback ophalen en reflecteren op het resultaat zijn dan ook inherent onderdeel van elke fase.
In deze fase doen studenten ‘360 graden onderzoek’ over de gegeven challenge. Studenten verzamelen zoveel mogelijk informatie, verwerken deze informatie en delen deze met de groep. Samenwerken, delen, door elkaar geïnspireerd worden en van elkaar leren worden gestimuleerd.
In deze fase komen studenten erachter dat het grote probleem uit heel veel kleine problemen bestaat. Als afsluiting van de fase mag elk team het deelonderwerp kiezen waarmee zij verder willen gaan.
2. Begrijpen
Nu studenten de challenge wat meer behapbaar hebben gemaakt, gaan zij zich verdiepen in de mensen die bij dit probleem betrokken zijn. Welke mensen zijn dat, waar hebben zij precies last van?
Het concept ‘persona’ wordt geïntroduceerd: de verpersoonlijking van de doelgroep waarvoor je het probleem op wil lossen. Het doel van deze stap is begrip (“empathie”) te krijgen voor degenen voor wie je het probleem op wil lossen, zodat je zeker weet dat je het juiste probleem oplost en dus ook tot de beste oplossing kunt komen.
3. Bedenken
In deze fase gaat het team zoveel mogelijk ideeën bedenken voor het oplossen van het probleem van de persona. Die ideeën kunnen van alles zijn, van hele grote ideeën toe hele kleintjes, van dingen die al bestaan tot dingen die studenten spontaan zelf bedenken. Belangrijk in deze fase is dat zowel studenten als begeleiders hun oordeel – zowel positief als negatief – uitstellen om het creatieve proces goed op gang te helpen! Dat betekent dat je tijdens de brainstorm niet hoeft na te denken of een idee leuk, slim of gek is of welk idee je wilt gaan uitwerken.
Wanneer elk team een groot aantal ideeën heeft verzameld komt de volgende stap: het combineren van de ideeën, tot dé innovatieve en creatieve oplossing die het beste aansluit bij de behoefte van de persona.
4. Testen en bijschaven
In deze laatste fase gaan de studenten hun oplossing tastbaar maken door het maken van een prototype. Dit geeft een eerste gevoel hoe de oplossing voelt, eruit ziet en werkt. Het doel van deze fase is om zo snel mogelijk feedback op te halen of je oplossing inderdaad doet wat je ervan verwacht, zodat je bij kunt sturen en je oplossing nog beter kunt maken. Hoe verder je komt in het ontwerpproces, hoe verder de prototypes uitgewerkt worden.
"Onderschat de kracht van de jonge voorhoede als trendsetters niet! Jonge mensen pikken massaal trends op als veganisme en het delen van een auto of huis en dat sijpelt langzaam maar zeker ook door naar de jonge oudere. Jong zijn is een troefkaart die veel bewuster gespeeld kan worden."
Yvonne van Sark, Youngworks
Rick deed de teampitch tijdens de SMARTCirculair Finale op 14 juni 2019:
“We werden door SMARTCirculair uitgedaagd. We hebben ieders individuele kwaliteiten benut en ik denk dat dat de doorslag gaf. Maar het was superspannend want ook de andere teams waren geweldig.”
Vlissingen (volledig rapport inclusief CO2 belasting materialen, lokale economie, integraal ontworpen, haalbaar en opschaalbaar, flexibel, veel passie en bezieling, gewerkt met experts enz..)
Amsterdam (100% doorgerekend, zowel budgettair als constructief. Verder is het gebouw flexibel en demontabel, materialenpaspoort, passie en bezieling)
Doetinchem (Erg volledig uitgewerkt project met een mooie uitwerking van de circulaire principes en een goede interdisciplinaire samenwerking(nodig voor de toekomst!), en schaalbaar/marktproduct)
Friesland (Ook goed uitgewerkt, en ik waardeer zeer de aandacht voor de omgeving)
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.Ok