Brainstormen: 6 tips om je creativiteit aan te wakkeren
Voordat het ontwerpen begint moet je als groep starten met brainstormen. Het vermogen om met gave ideeën en nieuwe of innovatieve dingen te komen is niet alleen voorbehouden aan mensen met specifiek creatieve beroepen. Jouw eigen creativiteit bewust stimuleren is absoluut mogelijk. En oefening baart kunst. Maar we gaan je helpen met deze 6 technieken om je creativiteit te stimuleren.
1. Routine-technieken
- Creëer elke dag iets nieuws
Al besteed je er elke dag maar 10 minuten aan, creëer iets nieuws. Bedenk een leuke post voor op je Inst, teken een mindmap tijdens een les, maak zelf een cadeautje voor je beste vriend(in), enzovoort. Je zult merken dat je steeds beter in staat bent om ‘van niets iets te maken’. - Gebruik rituelen als aanjager
Conditioneer je hersenen om creatief te zijn, zeker als het op frequente basis nodig is dat je creatief denkt. Luister dan naar je favoriete muziek, eet wat fruit en zoek vervolgens een comfortabele plek op. Je favoriete t-shirt aandoen helpt misschien ook. - Kies je momenten
Heb jij een voorkeur voor bepaalde uren van de dag, waarin je je productiever of relaxter voelt? Ga dan op die momenten aan de slag. Je emotie wordt namelijk daarmee nog positiever en energieker gestemd, en dat draagt bij aan o.a. het genereren van ideeën. - Maak veel lijstjes en selecteer
Creativiteit kan veel gedachten veroorzaken, en vice versa. Dit gebeurt op uiteenlopende momenten en locaties. Je kunt die gedachten sorteren door met lijstjes te werken. Je vergeet zo niets, en prioriteert ondertussen datgene waarop je verder moet bouwen.
2. Acceptatie-technieken
Onthoud: falen is niet erg
Accepteer dat falen niets is om je druk over te maken. En wat is falen eigenlijk? Tegenslag, afwijzing of kritiek horen bij het leven. Door dat op voorhand te accepteren, haal je de druk van de ketel.
Neem een positieve, optimistische houding aan. Wees zelfverzekerd. Ga uit van je kwaliteiten en wat mogelijk is en vertrouw erop dat je voldoende zelfkritisch kunt zijn.
Bedenk: ‘talent hebben’ wordt overschat
3. Perspectief-technieken
- Laat ‘het grote plaatje’ even los
De zogenaamde big picture in gedachten houden is belangrijk gedurende een creatief proces. Maar het kan je ook ervan weerhouden op de juiste details te focussen. Mogelijk weet je gewoon niet (meer) waar te beginnen, ‘omdat er zoveel is waar je rekening mee wil houden’.
Begin dan met een klein onderdeel van hetgeen je uiteindelijk wil realiseren, dat relatief makkelijk haalbaar is. Werk dat goed uit, geniet er even van en gebruik het als constructieve eerste stap richting je beoogde grotere creatieve idee. Vanuit kleine resultaten zullen ook nieuwe associaties en betere inzichten opborrelen, wedden? - Neem risico’s: dat is goed
Het nemen van risico’s kan verkeerd uitpakken, maar ho eens! Dát moet niet je uitgangspunt zijn. Hoe meer je wat risico vermijdt, hoe meer potentieel fantastische ideeën je nooit zult ‘ontsluiten’. - Laat anderen meedenken
Te veel in je eigen gedachten-cocon zitten, kan ertoe leiden dat je zelf fouten of inconsequenties niet meer ziet.
Deel daarom, zeker als je merkt dat je wat stroef bezig bent, je ideeën met anderen. Zij bekijken een en ander mogelijk vanuit een ander, verfrissend perspectief. - Start op een blanco vel of scherm
Je kent het vast wel: op je laptopscherm staan 24 tabjes open. Je notities slingeren rond. .
Gooi alle tabjes weg. Maak je bureau ruim. Leg één groot nieuw vel papier voor je, en klik één nieuw blanco sjabloon of venster op je scherm. Begin met wat zaken uitschrijven of tekenen. Zoek alleen datgene op wat je echt echt wil bekijken om verder te komen.
4. Kennisvergaring-technieken
Blijf doorvragen
Niets is zo belangrijk tijdens de constructie van een (uiteindelijk aantoonbaar) goed idee als gedurende het creatieve proces de juiste vragen stellen. Zoveel mogelijk. Dit zorgt ervoor dat je met de juiste informatie en kennis kunt werken.
- Stel, er gaat een brainstorm plaatsvinden. Begin meteen met het minimale ‘wat, waarom, hoe, wie, waar en wanneer’, en probeer dat zo concreet mogelijk te beantwoorden. Bij specifieke projecten moet je in het belang van de opdrachtgever, snel tot de kern proberen te komen. Je moet natuurlijk tot de kern komen van diens behoeften en bedenken welke mogelijke oplossingen er zijn.
- En waarom zou je geen hulp vragen? Iedereen is online. Vraag hulp
- Vaak wordt dit briefen en debriefen genoemd: met elkaar scherp krijgen wat van elkaar wordt gevraagd en wat uitgangspunten zijn. Van daaruit werk je aan een houtsnijdend concept, een idee met een ‘waarheid’ die aanspreekt (bij doelgroepen).
Wie creatief is:
- Is vaak een doorzetter, een (gepassioneerde) doorbijter. Tegenslag is een extra stimulans.
- Staat vaak open voor nieuwe ervaringen en afwijkende zienswijzen.
- Is vaak een autonoom denker: groepsdruk, opinies en conventies worden waar nodig genegeerd.
- Heeft vaak een brede interesse. Op professioneel en sociaal-maatschappelijk niveau.
- Is vaak flexibel, heeft het vermogen om zich aan te passen aan nieuwe situaties.
- Vind samenwerken met anderen vaak leuk en deelt graag kennis.
- Heeft vaak een goed gevoel voor humor.
- Is in staat kritisch te denken: het vermogen om de groei, vorm en impact van ideeën constructief te beoordelen.
5. Take a break-technieken
Neem afstand, zodat inspiratie ruimte krijgt
Als je vastloopt met een idee, moet je voor jezelf de ruimte creëren om los te komen. Kom even op adem, zogezegd. Jezelf blijven dwingen om een oplossing te vinden werkt niet. Ga een ommetje lopen, ga sporten, spreek af met vrienden en doe gek, praat met vreemde mensen op straat, bewonder het landschap en probeer te zien wat je nog nite eerder zag, observeer anderen van een afstand …
Inspiratie overvalt je op de meest gekke momenten. In de douche, op toilet, in de speeltuin. Het zal je verbazen hoe vaak dit mensen overkomt juist als ze niet aan het werk zijn.
6. Hergebruik-technieken
Gebruik eerdere successen als blauwdruk
Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Maak gebruik van wat eerder succesvol of aangenaam bleek. Dat kan iets zijn van van jezelf óf anderen, zolang het je creativiteit maar op gang brengt.
- Gebruik de sjablonen, stijlen, karakters en content-formats waarmee je goede resultaten hebt behaald. Profiteer van de vertrouwdheid met deze middelen.
- Blader visueel prikkelende magazines of boeken door. Analyseer de afbeeldingen en (kop)teksten die je ziet. Ontdek of die indrukken jouw creativiteit kunnen aanwakkeren, en ideeën opleveren.
- Kies werk van jouw grote inspiratiebronnen, maar maak vervolgens een flink afwijkende variatie op een door hen succesvol gemaakt thema. Vermijd auteursrechtelijke inbreuk.
Start met brainstormen