Communicatietips voor winnaars
Deze communicatietips geven je richting aan je communicatie- en mediastrategie om zoveel mogelijk bekendheid te geven aan je ontwerp, je opdracht en jullie innovatiekracht. Want nog lang niet iedereen weet wat jullie in je mars hebben.
Als je mensen eerst vertelt hoe jij de toekomst voor je ziet, speel je in op hun voorstellingsvermogen en laat je ze ervaren hoe het zou zijn als jullie ontwerp wordt uitgevoerd. Als dit beeld je publiek aanspreekt dan willen ook zij dat jouw plan wordt uitgevoerd!
Je wilt de media in. Hoe bereik je ze?
Hieronder geven we je een paar tips en op SMARTCirculair vind je nog veel meer inspiratie met communicatietips voor winnaars. Doe er vooral je voordeel mee
Communicatietips
1. Voorkom jargon
Kan ik het tekenen?
Onbewust strooi je met jargon, afkortingen of onnodig formele termen. Lekker makkelijk, want in je vakgebied weten toch wel waar je het over hebt. Maar als je de krant, radio of tv in gaat, is dat anders. Niet alle lezers, luisteraars en kijkers weten waar je het over hebt als je het hebt over een circulair ontwerp.
Dus denk van tevoren na over wat je wilt zeggen. En wil je het beeldend maken? Stel jezelf dan de vraag: ‘Wat ik wil zeggen, kan ik dat tekenen?’ Zo kom je snel tot beeldende woorden. Jouw doelgroep ziet je verhaal nu voor zich en daardoor wordt jij interessanter, makkelijker en overtuigender.
2. Media: Hoe komen we in de krant, radio of tv?
- Haak in op de actualiteit
Kijk wat er speelt in het nieuws — het liefst de echt grote nieuwsverhalen — en zoek naar een haakje om jouw boodschap aan te hangen. Mensen willen namelijk meer weten van iets dat ze al kennen. Voor een bekend onderwerp hoeven zij ook geen nieuwe ruimte in het hoofd vrij te maken, wat in jouw voordeel werkt. - Bekritiseer een minister
Zet je af tegen een minister of een gezaghebbende instantie. Het liefst heel pittig geformuleerd. Dat klinkt vreemd, maar journalisten hebben de taak als ‘controleurs van de macht’. Daarom zijn ze altijd op zoek naar manieren om die rol goed uit te oefenen. Door stelling te nemen kom je volop in het nieuws. - Aan de slag! Of nog even wachten?
Een laatste stap is de juiste timing. Weet je op welke momenten de behoefte aan nieuws groter is? Zo is de krant van zaterdag al op vrijdag gevuld. Dus moet je eerder in de week aan de bel trekken. Bespreek het met de communicatieafdeling van je school dan vergroot je de kans op media-aandacht
3. Je toekomstbeeld is overtuigend
Hoe zijn jullie tot je ontwerp gekomen en wat draagt het bij aan de toekomst? Jullie besparen vast heel veel CO2, stikstof, zorgen voor biodiversiteit, groene energie en nog veel meer. Dus hoe ziet de wereld eruit als jullie ontwerp is gerealiseerd? Beschrijf deze aspecten van je plan in zoveel mogelijk detail en je publiek zal zich een prachtig beeld kunnen vormen van jouw verhaal!
Je kunt dit in de praktijk toepassen door aan je publiek te vertellen wat jouw droom is. Je vertelt tot in detail hoe jouw plan de wereld zal veranderen..je publiek wordt gegrepen door jouw verhaal..ze voelen het verschil, ruiken de geuren en zien de kleur! Vraag ze nu om zich voor te stellen wat voor mogelijkheden jouw plan hen kan bieden. Laat vervolgens een stilte vallen en zeg dan: “Wat jullie net zagen bestaat niet. Maar als je het belangrijk vindt dat dit idee werkelijkheid wordt, steun dit plan dan!”. Grote kans dat er vanuit allerlei hoeken hulp aangeboden zal worden!