Deze pitch won 2 miljoen dollar
Hoe verzamel je 2 miljoen per week met een pitch? Platform voor goederen delen Peerby deed het. Dit is hoe.
Het Nederlandse platform voor online delen Peerby organiseerde een crowdfunding-campagne. Hun droom? 1,5 miljoen euro voor internationale expansie. Het resultaat: meer dan 2 miljoen euro. Binnen een week.
Wat we hebben geleerd van de pitch-strategie van Peerby.
Pitch: 3 Tips
Deze pitch heeft drie sterke elementen:
Vertel een persoonlijk verhaal
Oprichter Daan Weddepohl vertelt hoe hij het grootste deel van zijn spullen verloor bij een brand. Dit incident in 2009 was zijn start om anderen te helpen.
Hieruit concludeerde hij twee hoofdstromen:
1. Van mensen helpen worden we gelukkig
Als je slim mensen aan elkaar verbindt is er genoeg voor iedereen. Dit is precies wat Peerby deed: hij startte een online platform waar je gewoon een boormachine, gitaar, feesttent of iets anders van een van je buren kunt lenen. Door dit persoonlijke verhaal was zijn idee zeer succesvol.
2. Denk groot
Krijg het grotere plaatje. Dat is precies wat er daarna gebeurde: zijn persoonlijke verhaal was gekoppeld aan een strategische visie voor de wereld. Denk groot is het motto. Het is niet alleen een start-up of commercieel initiatief. Weddepohl wordt ideologisch aangedreven.
Nog steeds worden producten niet of weinig gebruikt en er wordt veel teveel weggegooid. Waarom vraag en aanbod niet matchen? Het resultaat: mensen hoeven geen dingen te kopen die ze zelden gebruiken.
Het is een beweging waar je aan mee wilt doen – goed voor jou, goed voor je omgeving en goed voor de planeet. Peerby wil bijdragen aan een nieuwe economie met minder afval. Natuurlijk is een actieve en enthousiaste groep essentieel. Ze hebben een prachtige teaser:
‘Delen is goed voor jou, de buurt en de planeet. Wat wil je nog meer? Sluit je aan bij deze beweging’, vraagt Peerby.
Eigenlijk doet Peerby id hetzelfde als Barack Obama in 2008 herhalen: “Ja, WE kunnen het” in plaats van “Ja HIJ kan”.
Samengevat
- een persoonlijke band met het onderwerp
- een duidelijke, ambitieuze visie
- een gemeenschap creëren
zijn de drie sterke elementen die overtuigingskracht versterken.
En natuurlijk zal een slimme strategie en PR je ook helpen.
3. Sociaal bewijs
Wat is duidelijk? De campagne werd voor het eerst gelanceerd in de groep van Peerby-leden. En een paar dagen later voor het grote publiek. In die tijd was het publiek op de hoogte van het initiatief en merkte de Peerby al 200.000 op de teller (sociaal bewijs). Bezoekers waren onder de indruk en dachten dat het ook lucratief voor hen zou zijn.